...život so Sjögrenom je ako cesta púšťou. Ak chcete niečo vypestovať vo vyprahnutej zemi, musíte sa o ňu starať oveľa viac ako o bežnú zem a musíte ju poriadne zavlažovať. No zem okamžite vysychá a preto musíte zavlažovať a pomáhať jej stále znova a znova a znova a zno... Vyžaduje si to nekonečnú vytrvalosť a neustály boj, no napriek tomu to nikdy nevzdávajte, často práve v tých najťažších podmienkach vedia vyrásť tie najkrajšie kvety... (J.Čížová)

Na tomto blogu nájdete predovšetkým informácie o autoimunitnom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, alebo tiež Sicca syndróm (sicca = suchý), prípadne sa používa len skratka Sjs. Nájdete tu aj zopár informácií o ochorení CFS (Chronický únavový syndróm), o osteoporóze a ďalších...

Účelom tohoto blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. A tiež nezaručujem odbornosť všetkých informácií, lebo nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré chcem posunúť ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku. Akékoľvek pripomienky, postrehy, návrhy, otázky môžete písať sem:



zobraziť môj profil (kontakt)

22. 2. 2012

Môžete si pozrieť krátky článok zo stránky www.ulekare.cz o stravovaní pri reume. Možno by to chcelo niečo podrobnejšie, ak nájdem dám vám vedieť. Zatiaľ môže pomôcť aj tých pár tipov, ktoré sú v článku uvedené:


Lidé trpící revmatoidní artritidou by se měli stravovat tak, aby kromě jiného zamezili, či alespoň minimalizovali kloubní záněty. Bohužel však často dělají dietní chyby, které mohou nakonec vést až k nedostatku některých živin. Jak tomu zabránit? Máme pro vás pár tipů.

Individuální úprava jídelníčku
Léky na revmatoidní artritidu mohou někdy způsobovat nechutenství. Pacienti vynechávají jídla a následkem toho mívají nedostatek důležitých živin. Navíc také některé léky snižují vstřebávání živin – hladinu kyseliny listové snižuje metotrexát, draslík a vápník zase tělu ubývá vinou kortikoidů. K hubnutí též vede chronický zánět spojený s artritidou, který zrychluje metabolismus. Tím dochází k úbytku svalové hmoty. Je tedy důležité mít ve stravě dostatek proteinů a některým potravinám se raději zcela vyhnout. Které to jsou, to je individuální. Jediným způsobem, jak zjistit míru citlivosti na některé jídlo, je vyřadit ho postupně z jídelníčku a sledovat, zda se onemocnění zhorší, pokud tam toto jídlo znovu vrátíte. 

Středomořská dieta
Trpíte-li artritidou, s vyváženým jídelníčkem zůstanete štíhlí a nebudete přetěžovat klouby. Nejlépe uděláte, pokud dietu skloubíte s vhodným cvičením. Zkusit můžete například středomořskou dietu:

  • Obsahuje hodně ovoce a zeleniny.
  • Je zde dostatek nenasycených tuků či ořechů.
  • Převládají celozrnné výrobky.
  • Na dochucení se požívají kvalitní byliny a koření.
  • Prioritou je konzumace ryb.

Uleví, ale nevyléčí 
Pacienti s bolestmi kloubů sází také často na různé rostlinné přípravky a potravinové doplňky. Některé jsou skutečně účinné, ale žádné z nich nedokážou léčit nebo zastavit postup onemocnění. Než si některé z těchto výrobků koupíte, poraďte se o případné úpravě jídelníčku a užívání vitamínových a rostlinných preparátů nejprve se svým lékařem!

  • Omega3-mastné kyseliny – jsou obsaženy v rybím oleji, působí preventivně proti srdečním chorobám a zánětu. Zdá se, že by mohly pomoci také proti bolestivosti kloubů a ranní ztuhlosti.
  • Vitamín D a vápník – nedostatek zvyšuje riziko rozvoje osteoporózy, proto nezapomínejte na mléčné výrobky, lososa, sardinky, vaječný žloutek a další.
  • Kurkuma a zázvor – působí protizánětlivě.
  • Kyselina listová – má pro tělo velký význam a je obsažena zejména v brokolici, kapustě, špenátu atd.
 (mzm) Zdroje: www.webmd.com