Na tomto blogu nájdete informácie o autoimunitnom reumatickom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, prípadne Sicca syndróm (sicca = suchý), alebo sa používa skratka Sjs. Účelom blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. Zároveň nezaručujem odbornosť všetkých informácií, pretože nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré posúvam ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku...

4. 5. 2011

Náhrady sĺz podľa zloženia a obsahu

Našla som trošku podrobnejšie rozdelenie umelých sĺz podľa účinnej látky:
- karbomer

- povidon

- deriváty celulózy a iné polysacharidy (hypromelóza, karmelóza,

guarová guma a špecifický polysacharid z tamarindu)

- kyselina hyaluronová


Takéto rozdelenie nie je na zahodenie, zvlášť ak požívate umelé slzy dlhodobo (vtedy ich treba striedať) a máte už odskúšané, ktorá z účinných látok vám škodí, alebo naopak ktorá najviac pomáha. Ja osobne napríklad neznášam hypromelózu a tak sa vyhýbam umelým slzám s jej obsahom. Podrobnejšie informácie aj s príkladmi konkrétnych produktov nájdete na stránke:
www.samoleceni.cz/nahrady-slz


Pozrela som sa trochu aj na obsah umelých sĺz. Donútila ma k tomu moja vysoká spotreba (cca. každú 1-2 hodiny). Väčšina umelých sĺz je v 10ml balení, čo vychádza pri takto zvýšenej spotrebe pomerne draho, okrem toho v lekárňach toho nie je veľa na výber. Preto sa oplatí pohrabať sa na internete.


Z tých 10ml, ktoré som doteraz brala a ako tak účinkovali (myslím teraz na ťažký stav suchého oka), môžem uviesť napríklad Hyal-Drop (cca. 7eur, bez konzervantu), Optive (cca. 10eur, bez konzervantu), Hylo-Gel, Hylo-Parin (cca. 13-15eur, bez konzervantu)...

Z tých lacnejších mi zaberá napr.
Oftagel (cca. 4eur, s konzervantom)...

Sú ale na trhu aj kvapky s väčším obsahom, napríklad Refresh 15ml (allergan, cca. 5eur), Eyeye-Hydraclair 15ml (cca. 5eur), Avizor-Moisture Drops 15ml (cca. 6eur), Horien 15ml (cca. 5eur), Refresh Yal 20ml (soleko, cca. 5eur)... Osobne som používala už viackrát Refresh (allergan), a tiež som skúšala Eyeye, oboje sú fajn, ale skôr pre miernejšie stavy suchého oka. Tie ostatné zatiaľ nemám vyskúšané, ani som neštudovala podrobnosti ohľadne zloženia a účinku na suché oko. Ak chcete, môžete si to trochu preštudovať na internete.


Ako som už myslím spomínala, pri dlhodobom používaní sú najlepšie kvapky bez konzervačných látok. Prípadne niektoré majú konzervačnú látku, ktorá neškodí oku (napr. látka purite v kvapkách Optive alebo Refresh, atď... treba si čítať celkové zloženie kvapiek). A tiež je dôležité sledovať zápal (v prvom rade základná liečba Sjs, alebo podľa potreby protizápalové kvapky priamo do očí), to je samozrejme záležitosť pre reumatológa a očného lekára.

Čo sa týka potlačenia/odstránenia zápalu v očiach, je ešte možnosť používať koloidné striebro. O tom napíšem možno inokedy, keď ho sama vyskúšam.


Samozrejme stále platí, že každému človeku vyhovuje niečo iné, je to čisto individuálna vec, takže neberte moje rady ako šablónku pre všetkých, treba skúšať a hľadať, nič iné nám nezostáva...