...život so Sjögrenom je ako cesta púšťou. Ak chcete niečo vypestovať vo vyprahnutej zemi, musíte sa o ňu starať oveľa viac ako o bežnú zem a musíte ju poriadne zavlažovať. No zem okamžite vysychá a preto musíte zavlažovať a pomáhať jej stále znova a znova a znova a zno... Vyžaduje si to nekonečnú vytrvalosť a neustály boj, no napriek tomu to nikdy nevzdávajte, často práve v tých najťažších podmienkach vedia vyrásť tie najkrajšie kvety... (J.Čížová)

Na tomto blogu nájdete predovšetkým informácie o autoimunitnom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, alebo tiež Sicca syndróm (sicca = suchý), prípadne sa používa len skratka Sjs. Nájdete tu aj zopár informácií o ochorení CFS (Chronický únavový syndróm), o osteoporóze a ďalších...

Účelom tohoto blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. A tiež nezaručujem odbornosť všetkých informácií, lebo nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré chcem posunúť ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku. Akékoľvek pripomienky, postrehy, návrhy, otázky môžete písať sem:



zobraziť môj profil (kontakt)

4. 7. 2012

Zdravšie bývanie

Článok zo stránky: www.webnoviny.sk

Maličkosti, vďaka ktorým budete bývať zdravšie

 Autor: Kristína Priecelová, 2. júla 2012 12:20

Pozrite si našich osem tipov, ako zo svojho domova urobiť zdravé a príjemné miesto.
Váš byt by mal byť predovšetkým čistý, pohodlný a svetlý.
BRATISLAVA 2. júla (Webnoviny) – Domov má byť vaším útočiskom, miestom, kde sa cítite uvoľnene a kde si môžete dokonale odpočinúť. Jeho vzhľad a atmosféra zároveň môžu ovplyvniť vašu náladu, pokojný spánok či energiu – a teda i zdravotný stav. Ukážeme vám niekoľko spôsobov, ako zo svojho domova urobiť miesto, v ktorom sa bude žiť lepšie a zdravšie.

Nepodceňujte svetlo
Prirodzené svetlo je dôležité pre vašu myseľ, telo i dušu. Zlepšuje náladu a môže chrániť pred chorobami. Ak nebývate v prirodzene svetlom byte, skúste ho vymaľovať na žlto alebo sa strategicky pohrať so zrkadlami, ktoré budú odrážať aspoň to svetlo, ktoré sa k vám dostane.

Pustite sa do upratovania
Hromady vecí pohádzané na zemi či stoličkách a stres z toho, že nič nie je tam, kde by malo – je vám to povedomé? Vďaka neporiadku sa má tiež kam ukladať prach a zbierať špina. Neviete nájsť obľúbené topánky? Tak radšej ostanete doma pred televízorom.
Neporiadok len prispieva k vášmu stresu
Vedci z Chicagskej univerzity tiež zistili, že neporiadok prispieva k únave, keďže preň neviete nájsť to, čo hľadáte, a následne nič nestíhate. Únava zvyšuje hladinu hormónu kortizol, ktorý zamáva nielen s vaším krvným tlakom, ale i apetítom, ‘vďaka’ ktorému zjete stovky zbytočných kilokalórií.
Skúste sa zbaviť nepotrebných vecí, pôsobí to ako katarzia – poriadne upratovanie môže znížiť stres a vďaka nemu sa budete hýbať. Odborníci však upozorňujú, že upratovanie vrátane vyhadzovania nepotrebných predmetov je ako cvičenie, efektívne je iba vtedy, ak je pravidelné.

Veľa zelene
Množstvo zelene vám pomôže vyčistiť vzduch, pričom jednou z najúčinnejších je populárna rastlina menom potosovec zlatý, ktorú často vidíte v nákupných centrách a ďalších verejných priestoroch, keďže si nevyžaduje veľa starostlivosti.
Ak však máte psa alebo mačku, je pre ne bohužiaľ toxická. Pomôže však filtrovať formaldehydy a ďalšie škodlivé látky, ktoré sa bežne nachádzajú v domácnosti.

Bojujte so špinou
Približne 85 percent špiny si do svojich domov nosíme na topánkach. S týmto problémom vám pomôžu rohožky pred i za prahom dverí a prísne dodržiavanie pravidla, že topánky musia hneď po vstupe do haly dolu z nôh. Samozrejmosťou je pravidelné umývanie podlahy a nábytku, vysávanie a odstraňovanie prachu.

Začnite pestovať
Skúste si doma vypestovať čerstvé bylinky. Inšpirujte sa prvou dámou Spojených štátov amerických Michelle Obama, ktorá nedávno vydala knihu o svojej zeleninovej záhrade v Bielom dome.
Pestujte si niektoré potraviny, je to relax a nemusíte sa báť toho, čo vložíte do úst. Samozrejme, nie každý má záhradku, do ktorej odbehne a o niekoľko minút má na stole čerstvý šalát, ale i v byte môžete pestovať napríklad bylinky, ktoré sa so sušenými nedajú porovnať.

Ani príliš zima, ani príliš teplo
Ideálna teplota v byte sa pohybuje v rozmedzí približne 18 až 22 stupňov Celzia. Štúdie ukázali, že sa vám takto bude lepšie spať a budete mať viac energie.
V zime si teda dávajte pozor na prehnané kúrenie a v lete nezabúdajte vetrať predovšetkým v noci. S teplom bojujte tiež pomocou ventilátorov, ale najmä nezabúdajte – všetko s mierou.

Hrajte sa s farbami
Voľte farby, ktoré na vás pôsobia upokojujúco. Svoj domov si zariaďte v príjemných farbách, ktoré pôsobia upokojujúco a dokonca môžu znížiť váš krvný tlak. Odborníci odporúčajú predovšetkým odtiene modrej, sivej a zelenej, ale môžete skúsiť aj rôzne pastelové farby.

Domov je vaše útočisko
Domov by mal odrážať vašu osobnosť a vyhovovať vaším potrebám. Nebojte sa pohrať s dispozíciou a nenechávajte nevyužité izby – jedna z nich môže byť napríklad malou osobnou posilňovňou alebo priestorom na meditáciu.
Ak vás už nudia nudné farby dverí, zmeňte to! Ak máte chuť, jednoducho presuňte nábytok, otočte posteľ, vymaľujte izbu vašimi obľúbenými farbami a tešte sa z úplne nového bytu.
Myslite však predovšetkým na pohodlie. Pekný dizajn je síce dôležitý, ale krásna pohovka, na ktorej nechcete sedieť, je úplne zbytočná.
Mimoriadne dôležitou miestnosťou pre vaše psychické zdravie je spálňa. Nie je to len akási izba navyše, v ktorej trávite noci, ale oáza pokoja. Skúste si zakázať v spálni pracovať, a keď do nej vstúpite, budete mať pocit, že ste ušli každodennému stresu.

Zdroj: health.com