...život so Sjögrenom je ako cesta púšťou. Ak chcete niečo vypestovať vo vyprahnutej zemi, musíte sa o ňu starať oveľa viac ako o bežnú zem a musíte ju poriadne zavlažovať. No zem okamžite vysychá a preto musíte zavlažovať a pomáhať jej stále znova a znova a znova a zno... Vyžaduje si to nekonečnú vytrvalosť a neustály boj, no napriek tomu to nikdy nevzdávajte, často práve v tých najťažších podmienkach vedia vyrásť tie najkrajšie kvety... (J.Čížová)

Na tomto blogu nájdete predovšetkým informácie o autoimunitnom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, alebo tiež Sicca syndróm (sicca = suchý), prípadne sa používa len skratka Sjs. Nájdete tu aj zopár informácií o ochorení CFS (Chronický únavový syndróm), o osteoporóze a ďalších...

Účelom tohoto blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. A tiež nezaručujem odbornosť všetkých informácií, lebo nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré chcem posunúť ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku. Akékoľvek pripomienky, postrehy, návrhy, otázky môžete písať sem:



zobraziť môj profil (kontakt)

13. 2. 2015

Nízkohistamínová, bezlepková, bezmliečna a bez, bez, bez... diéta

Už som tu na blogu spomenula moje nové "kamarátky" ako histamínová intolerancia, intolerancia lepku, mlieka a skrížené alergie pele/potraviny. Po niečo vyše roku boja s touto veľmi komplikovanou diétou som sa rozhodla, že sem-tam by som mohla nejakú tú info alebo odskúšaný recept zverejniť aj tu na blogu. Síce je to blog v prvom rade o Sjögrenovom syndróme, ale Sjögren zriedka kedy chodí sám. V mojom prípade sa okrem iného pekne vybláznil aj v tráviacom trakte a možno nie som jediná a informácie o vyššie uvedených "kamarátkach" sa zídu aj niekomu ďalšiemu. 

Najskôr trochu tej teórie okolo:
Bezlepková a bezmliečna diéta nie je už v dnešných časoch až taký veľký problém. V kníhkupectvách a na internete nájdete množstvo informácií a rád a tiež v obchodoch bežne zoženiete bezlepkové výrobky či náhražky kravského mlieka. Problém ale nastáva, ak sa toto skomplikuje nízkohstamínovou diétou a prípadnými alergiami na ďalšie potraviny. 

Čo sa týka lepku a mlieka, doporučujem vám kúpiť si nejakú tú knihu a naštudovať na internete čo sa dá. Je dobré vedieť nie len zoznam zakázaných potravín, ale aj širšie súvislosti, prečo sú niektoré veci tak, ako sú, aké následky môže mať porušovanie diéty, na čo okrem jasného lepku alebo mliečnej bielkoviny sa ešte vyplatí dávať pozor, ako je to s riadom a poriadkom v kuchyni pri kombinovanom varení (ak varíte striedavo "bezlepkovo" a "lepkovo") atď... A tiež sa vyplatí zistiť si niečo o teórii varenia bez lepku a mlieka, pretože niektoré bezlepkové suroviny alebo náhražky mlieka sa pri varení a pečení správajú inak ako ich "lepkové a mliečne kolegyne". Bezlepkové pečenie môže byť tak trochu alchýmia pokým si na to zvyknete. Ale nebojte sa toho, časom sa to spraví a budete piecť a variť úplne automaticky, ako keby ste to robili odjakživa. Trocha štúdia okolo toho sa určite vyplatí a hlavne sa nevzdávať pri prvom neúspešnom pokuse, ani pri druhom, ani pri dvadsiatom... lebo raz to určite vyjde. Keď som už asi štvrtý bezlepkový chlieb hádzala do koša, lebo sa nedal jesť, tak som si len povzdychla a pripomenula si, že veď v každej knižke uvádzajú ako sa najskôr museli naučiť na nezdaroch, tak ja snáď nebudem nejaká výnimka, aby sa mi to podarilo na prvý krát :-)  A nakoniec sa podarilo, nechcem sa chváliť, ale dnes už pečiem chlieb spamäti, cesto spravím za pár minút a chutí výborne. Takže nebojte sa ničoho, ono to raz pôjde :-)  Časom možno niektoré veci a záludnosti okolo toho popíšem podrobnejšie.

Oveľa ťažší oriešok je pre mňa nízkohistamínová diéta a skrížené alergie pele/potraviny. Tieto veci sú totiž veľmi individuálne a závisia od subjektívneho pozorovania reakcií vlastného tela na jednotlivé potraviny. 

Skrížené alergie závisia v prvom rade od toho, na ktorý peľ ste alergickí. K určitým druhom peľov sa viažu konkrétne potraviny, ktoré vám môžu ale aj nemusia vyvolávať alergickú reakciu, treba to len odskúšať. V tomto prípade sa riziko alergickej reakcie dosť znižuje tepelnou úpravou potravín, najrizikovejšie sú v surovom stave. A nezabudnite, že ak na nejakú potravinu reagujete, tak budete na ňu reagovať celoročne, nie len v období výskytu daného peľu. Toľko info od mojej alergologičky, podrobnejšie nájdete zase na nete alebo sa informujte u svojho alergológa. Prikladám aj tabuľku skrížených alergénov (to krúžkovanie si nevšímajte, žiaľ som si tú tabuľku nestihla oskenovať ešte pred vyznačením "mojich" peľov): 


Histamínová intolerancia je v určitom smere podobná skríženej alergii. Existuje síce zoznam potravín, dokonca niekoľko rozsiahlych zoznamov, ale dajú sa použiť len orientačne. Zase si musí každý sám na sebe odskúšať, ktorú potravinu, v akom množstve a v akých kombináciách znesie a ktorú musí vyradiť z jedálnička. Na rozdiel od skríženej alergie, pri histamíne žiaľ tepelná úprava vôbec neovplyvní množstvo histamínu v jedle. Ak niečo má v sebe veľa histamínu, tak sa to nezmení ani po tepelnej úprave. Okrem vyradenia uričtých potravín z jedálnička pri histamínovej intolerancii veľmi záleží aj na čerstvosti a kvalite potravín, na spôsobe ich prípravy a skladovaní a tiež pozor na rôzne umelé prídavky ako konzervanty, farbivá, stabilizátory a pod...
O histamíne a histamínovej intolerancii si môžete veľa dobrých informácií prečítať na stránke, z ktorej
aj ja často čerpám: www.histaminovakasulka.com. Nebudem tu všetko opisovať, treba si to preštudovať na uvedenej stránke. Spomeniem len v krátkosti, že pri histamínovej intolerancii sa jedná o nedostatok alebo zníženú funkčnosť enzýmu DAO, ktorý sa stará o odbúravanie nadbytočného histamínu v tele. Vysoká hladina histamínu potom spôsobuje pestrú paletu príznakov od tráviacich ťažkostí cez poruchy srdcového rytmu, extrémna únava, migrény, kožné problémy atď atď... všetko sa zase dozviete na spomínanej stránke. Nájdete na nej okrem informácií o histamíne aj zaujímavé informácie o lepku a aj rôzne recepty.
Ďalšie celkom slušné základné info nájdete v brožúrke MUDr. Hrubiška, ktorú si môžete stiahnuť na stránke www.daosin.sk (vpravo hore v sekcii "na stiahnutie").  V tejto brožúrke nájdete aj základný zoznam potravín (nezabudnite že je len orientačný) a tiež zoznam liekov nevhodných pri histamínovej intolerancii. 
Informácie v nemčine a angličtine aj podrobný zoznam (zase len orientačný, na to nikdy nezabúdajte) vhodných a nevhodných potravín nájdete na stránke www.histaminintoleranz.ch. (Neskôr sa mi snáď podarí dať sem tento zoznam aj v slovenčine.)
Ak sa chcete poradiť, tak sa môžete zaregistrovať do diskusnej skupiny na facebooku, kde nájdete množstvo užitočných rád, veľa ľudí na pokec a tiež recepty:
https://www.facebook.com/groups/440254082662910/
Ak sa pohrabete na internete, tak nájdete ešte ďalšie stránky, venujúce sa histamínu a rôznym receptom, napr.:
Pro alergiky (recepty pre rôzne potr. alergie)
a ďalšie...

Zatiaľ toľko, postupne budem pridávať ďalšie info a aj nejaké recepty. Čo sa týka histamínu, je to vec zatiaľ z pohľadu vedy aj medicíny nie veľmi preskúmaná, takže niektoré informácie sa časom môžu meniť. Z povolených vecí sa môžu stávať nepovolené a naopak. Vyplatí sa sledovať najnovšie vedecké štúdie a poznatky a priebežne si svoje vedomosti aktualizovať. Recepty a praktické rady do kuchyne hľadajte na ľavej lište tohoto blogu v kategórii HIT a lepok v kuchyni, recepty, ostatné veci o lepku, mlieku a histamíne v kategóriách HIT (histamínová intolerancia), Lepok a Mlieko. Keďže sa tieto veci u mňa veľmi prelínajú, priebežne môžete sledovať všetky uvedené kategórie a snáď nájdete niečo, čo sa vám hodí.