Na tomto blogu nájdete informácie o autoimunitnom reumatickom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, prípadne Sicca syndróm (sicca = suchý), alebo sa používa skratka Sjs. Účelom blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. Zároveň nezaručujem odbornosť všetkých informácií, pretože nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré posúvam ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku...

18. 6. 2020

Nízkohistamínová, bezlepková, bezmliečna a bez, bez, bez... diéta

Okrem iných typických prejavov sa u mňa Sjögren pekne vybláznil v tráviacom trakte. Už som tu na blogu spomenula úbytok žalúdočnej kyseliny a zníženú činnosť pankreasu, a popri tom sa na mňa nalepili aj ďalšie neželané "kamarátky". Najskôr to bola len potravinová alergia - rajčiny, arašidy, vajíčka... nič strašné, v podstate pohoda. Neskôr pribudla intolerancia mlieka, čo bola ešte stále pohoda. No a potom to nabralo väčšie grády. Pridala sa skrížená alergia pele/potraviny, o niečo neskôr pribudla histamínová intolerancia, takmer súčasne s ňou neceliakálna gluténová senzitivita a celkom nakoniec - ako bonus - problém s fruktózou a FODMAP.

Po nejakom tom roku boja s touto naozaj komplikovanou diétou som sa rozhodla, že sem-tam by som mohla nejakú info zverejniť aj tu na blogu. Síce je to blog v prvom rade o Sjögrenovom syndróme, ale Sjögren zriedka chodí sám. Možno nie som jediná s takýmito problémami a informácie o vyššie uvedených "kamarátkach" sa zídu aj niekomu ďalšiemu. Postupne budú pribúdať (a niektoré už sú) na ľavej lište blogu v sekcii Poruchy trávenia. Poctivé zbieranie informácií (aj o veciach okolo, o vzájomných súvislostiach) je pre pacienta veľmi dôležité.

Čo sa týka lepku a mlieka, odporúčam vám kúpiť si nejakú knihu a naštudovať na internete čo sa dá (zopár slov aj tu na blogu v rubrikách Mlieko a Lepok). Je dobré poznať nielen zoznam zakázaných potravín, ale aj širšie súvislosti - prečo sú niektoré veci tak, ako sú, aké následky môže mať porušovanie diéty, na čo okrem jasného lepku alebo mliečnej bielkoviny (prípadne len laktózy) sa ešte vyplatí dávať pozor, ako je to s riadom a poriadkom v kuchyni pri kombinovanom varení (ak varíte striedavo "bezlepkovo" a "lepkovo"), atď... A tiež sa vyplatí zistiť si niečo o teórii varenia bez lepku a mlieka, pretože niektoré bezlepkové suroviny alebo náhražky mlieka sa pri varení a pečení správajú inak ako ich lepkové a mliečne kolegyne.

Bezlepkové pečenie môže byť tak trochu alchýmia, pokým si naň zvyknete. Ale nebojte sa toho, časom sa to poddá a budete piecť a variť úplne automaticky, ako keby ste to robili odjakživa. Trocha štúdia okolo toho sa určite vyplatí a hlavne sa nevzdávať pri prvom neúspešnom pokuse. Ani pri druhom a ani pri dvadsiatom... lebo raz to určite vyjde. Keď som asi štvrtý bezlepkový chlieb hádzala do koša, lebo sa nedal jesť, tak som si len povzdychla a pripomenula si, že v každej knižke uvádzajú, ako sa najskôr museli naučiť na nezdaroch. Ja snáď nebudem nejaká výnimka, aby sa mi to podarilo na prvý krát, no nie? :) A nakoniec sa podarilo, nechcem sa chváliť, ale dnes už pečiem chlieb spamäti, cesto spravím za pár minút a chutí výborne. Takže, nebojte sa ničoho, ono to raz určite pôjde. :)

Oveľa ťažší oriešok je pre mňa nízkohistamínová diéta, skrížené alergie pele/potraviny a najnovšie fruktóza plus FODMAP. Tieto veci zvyknú byť pomerne individuálne a závisia od subjektívneho pozorovania reakcií vlastného tela na jednotlivé potraviny. Toto už je celkom iný level, ako lepok a mlieko, prípadne "čistá" potravinová alergia. Tu treba toho štúdia o niečo viac a hlavne kopec skúšania a pozorovania vlastného tela (viac v rubrikách HIT, FODMAP a skrížená alergia).
- joni -