Na tomto blogu nájdete informácie o autoimunitnom reumatickom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, prípadne Sicca syndróm (sicca = suchý), alebo sa používa skratka Sjs. Účelom blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. Zároveň nezaručujem odbornosť všetkých informácií, pretože nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré posúvam ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku...

19. 5. 2015

Zopár postrehov k zvlhčovaniu očí

Často čítam otázky ohľadne zvlhčovania očí: čo použiť keď sa zdá, že nič nezaberá? Poznám takéto stavy očí aj mysle, prešla som si obdobiami (a stále sa s prestávkami opakujú), kedy som už bola bezradná, oči pálili, boleli a zdalo sa, že žiadne kvapky nezaberajú. V takomto prípade nie je na škodu zájsť k očnému lekárovi, aby sa vylúčil alebo preliečil nejaký väčší zápal, prípadne aby sa neprehliadol iný problém. A, aspoň u mojej očnej doktorky, v ambulancii vždy dostanem tip na nejakú novinku na trhu umelých sĺz. Niekedy je dobré zájsť aj reumatológovi kvôli skontrolovaniu celkovej aktivity ochorenia, možno navštíviť aj alergológa a otestovať alergie.

Ďalším "bodom programu" sú účinné umelé slzy. Tu ťažko radiť, umelých sĺz je na trhu kopec a treba len skúšať a skúšať a hľadať si to svoje, čo vám bude vyhovovať a fungovať. O niektorých produktoch som už na blogu písala a na internete ich nájdete oveľa viac. Z mojich skúseností môžem povedať, že pri častom používaní je dobré voliť umelé slzy bez konzervantov a pri ťažších stavoch suchého oka sú lepšie hustejšie gélové prípravky. Tiež je dobré na noc, prípadne ráno po prebudení použiť niečo silnejšie, nejakú mastičku alebo gél. Niekomu sa možno podarí nájsť prípravok, ktorý bude dobre fungovať pár mesiacov alebo aj rokov, niekto potrebuje umelé slzy občas obmieňať, striedať, niekto si vystačí s jedným prípravkom, niekto bude potrebovať kombináciu dvoch-troch... je to veľmi individuálne, takže pri prvých neúspechoch hneď nehádžte flintu do žita, je to boj na dlhú trať. A samozrejme nezabúdajte na kvalitné slnečné okuliare, ktoré chránia oči pred silným slnečným svetlom, pred UV ale aj pred vetrom a prachom.

Ja osobne som dlho hľadala a skúšala nekonečne veľa kvapiek, až som nakoniec zakotvila pri kvapkách Optive, ktoré zvlhčujú nie len na povrchu, ale idú aj trochu do hĺbky. Celkom pekný čas (ca. rok - dva) som dokázala fungovať len na nich. Teraz posledný rok mi to už nestačí, no napriek tomu Optive stále patrí k mojim favoritom. Momentálne zase skúšam a hľadám a zdá sa, že mi funguje kombinácia Optive a Hylo-gel. Hylo-gel dávam ráno a večer, niekedy aj na obed a zvyšok dňa kvápem Optive. Samotný Hylo-gel ani samotné Optive nemali dostatočný účinok, preto som nakoniec zvolila ich kombináciu. 
Okrem Sjs a nulovej tvorby sĺz som aj alergik na pele, takže je to u mňa trochu komplikované. Ale túto jar sa mi zatiaľ darí zvládať peľovú sezónu. Ku spomínanej kombinácii Hylo-gel + Optive som ešte pridala ráno a večer Hylo-protect, ktorý obsahuje zložku vhodnú pri podráždení očí alergiou. Neviem posúdiť, či je to práve Hylo-protectom, ale pele sú v plnom prúde, ja behám po vonku (občas pri mojom koníčku - fotení prírody - aj bez okuliarov) a zatiaľ žijem, pálenie očí je zatiaľ v medziach znesiteľnosti. 
Nedávno som musela riešiť aj nočné vysychanie a silné pálenie. To sa mi nakoniec podarilo pokryť sprejom Laim, ktorý som tu nedávno spomínala. 

Možno to vyzerá byť komplikované a hlavne náročné na financie, ale niekedy sa inak nedá. Najdrahšie z týchto prípravkov sú Hylo-gel a Hylo-protect (ca. 9 - 13 eur za 10 ml), ale pri používaní len 2-krát denne vydrží jedno balenie pomerne dlho a predpokladám, že po ukončení sezóny "mojich" peľov Hylo-protect zase vynechám. Cenovo náročnejší je aj sprej Laim (ca. 12 - 14 eur za 15 ml), ale tam je zase použitie len príležitostne v noci, takže tiež vydrží veľmi dlho a jeho výhodou je, že po otvorení nemá ohraničenú spotrebu, môže sa používať až do dátumu expirácie (pri kupovaní si vždy overte dátum expirácie a snažte sa kúpiť prípravok s čo najdlhšou dobou použitia). Najviac sa mi míňajú kvapky Optive, ktoré používam počas celého dňa a tie sú z menovaných prípravkov cenovo najnižšie (od 7 eur za 10 ml = dávka asi na 6 týždňov pri mojej frekvencii použitia). Čo sa týka ceny, vždy keď idem kupovať kvapky, prehrabem celý internet a hľadám najlepšiu cenu, pýtam sa predajcov na dátumy expirácie a objednávam viac balení súčasne. Dá sa tak celkom pekne ušetriť v porovnaní s nákupom v klasickej kamennej lekárni.

A ešte dodám, že pri takomto pátraní nie je od veci robiť si poznámky. Ja som si dosť dlho poctivo zapisovala aspoň stručné poznámky ku skúšaným kvapkám, aby som potom v budúcnosti vedela, ku ktorým sa mi neoplatí vracať a tiež, aby som si trošku odsledovala, ktorá účinná látka mi najviac zaberá (kys. hyalurónová, panthenol, hypromelóza, povidon, karbomer...) alebo ktoré zložky mi naopak opakovane robili problémy. Je to práca naviac, ale kto má problém nájsť si tie správne umelé slzy, tak sa mu oplatí investovať do toho kúsok papiera a trochu času.