Na tomto blogu nájdete informácie o autoimunitnom reumatickom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, prípadne Sicca syndróm (sicca = suchý), alebo sa používa skratka Sjs. Účelom blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. Zároveň nezaručujem odbornosť všetkých informácií, pretože nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré posúvam ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku...

10. 9. 2011

Hygiena nosa

Mám celkom dobrú skúsenosť s pravidelnou hygienou nosa. Je to už niečo cez rok, takže to už nie je len vo fáze pokusu. Mala som dosť problémy s nosnými dutinami, jednak som alergik a potom aj samotná diagnóza Sjs je o slizniciach. Mávala som denne upchatý nos, minimálne 2 - 3 krát do roka silnú nádchu, že som vreckovky nestíhala kupovať. Ale to už je minulosť. Som rada, že som našla východisko.
Sjögrenov syndróm je aj o slizniciach v nose, ktoré vysychajú, pália, bolia, ak sú podráždené tak aj krvácajú, preto sa treba o ne neustále starať. Začala som pravidelne používať sprej s morskou vodou. Zo začiatku som ho používala ráno aj večer, teraz ho používam väčšinou len ráno. Počas dňa mám nos voľný a nádchu som nemala ani nepamätám. Jedine na noc si musím niečo dať na uvoľnenie nosa, ale tiež to nepotrebujem každý večer. Predtým som potrebovala niekoľkokrát denne sprej na uvoľnenie nosa, čo mi zase dráždilo sliznice. Taký začarovaný kruh.

Na výber je veľké množstvo sprejov s morskou vodou. Môžu byť izotonické (s koncentráciou soli 9g/l) vhodné skôr len na prečistenie a zvlhčenie, alebo hypertonické (s vyššou koncentráciou soli), ktoré sú vhodné aj na uvoľnenie upchatého nosa. Treba ale vyskúšať, ktorý bude vyhovovať práve vám. Ja osobne mám dobrú skúsenosť na hygienu nosa s izotonickým sprejom Sterimar klasik alebo Hypomer. Dávam prednosť sprejom vo väčších "nádobách", pretože (aspoň ja mám ten dojem) dávkujú viac tekutiny a pod väčším tlakom ako klasické malé nosné spreje. Tým pádom sa lepšie prečistia nosné dutiny. Takýto sprej treba nastriekať do nosa, chvíľku počkať a potom vysmrkať. Pekne vám to prečistí a zvlhčí nos. Výsledok pravidelnej hygieny nosa neuvidíte po prvom použití, možno ani po prvom týždni. Treba byť trpezlivý a hlavne čistiť nos pravidelne, určite sa to vyplatí, sliznice sa časom upokoja a zregenerujú. V mojom prípade sa výsledok určite dostavil. Nie je to úplne ideál, pri Sjs sa suché sliznice budú hlásiť vždy, ale je to podstatne lepšie ako bývalo.

Takže už nejaký ten rok fungujem tak, že si každé ráno vyčistím a zvlhčím nos isotonickým sprejom s morskou vodou. Ak treba, zopakujem to aj počas dňa. A so sebou v taške vždy nosím pre prípad potreby sprej Quixx. Quixx je hypertonický, takže nie je len na zvlhčenie ale aj na prípadné uvoľnenie upchatého nosa.

Večer pred spaním použijem sprej na uvoľnenie nosa a masť na zvlhčenie. Na uvoľnenie nosa momentálne používam Nasivin soft detský (0,01%), ktorý je slabší, menej dráždi sliznicu a je bez konzervačných látok. A naučila som sa ešte takú fintu, že ak už potrebujem na noc tento sprej, tak len do jednej nosnej dierky. Zle sa spí s upchatým nosom, ale ak som si uvoľnila obidve nosné dierky, nastal ďalší nepríjemný problém - nosom sa síce dýchalo ľahko, ale prúdiaci vzduch mi úplne vysušoval sliznicu v hrdle, takže som nakoniec nemohla spať pre silné pálenie a sucho v krku. Tak to riešim takým polovičným zlom - uvoľním si len jednu nosnú dierku, nosom sa dá dýchať natoľko, že môžem spať a pálenie v hrdle je tiež polovičné. Človek si musí pomáhať ako vie...  (na to pálenie v hrdle mám jednoducho vždy pri posteli pohár s vodou, aby som sa mohla v prípade potreby napiť, alebo existuje aj o čosi drahšie riešenie - ústny sprej Saliva, BioXtra, Xerostom, Xeros)

Ešte k mastičke na zvlhčenie - na výber je toho zase viacej, či už v lekárni alebo v drogérii. Napríklad Nisita, PantheNose, už som tu na blogu spomínala aj očnú-nosnú mastičku Bepanthen (na Slovensku zatiaľ nedostupná), alebo v DM drogérii nájdete nosnú mastičku "Das gesunde Plus" ktorá je tiež celkom fajn, prípadne môžete použiť Infadolan, alebo vraj aj očná masť Vita-pos (tú som zatiaľ do nosa neskúšala). Na zvlhčenie sa dajú použiť aj nosné oleje, napríklad Coldastop, o tom už na blogu tiež bola reč. 

Čo mi však ešte stále robí starosti, je suchý vzduch v byte počas vykurovacej sezóny.  Minulú zimu som to riešila sušením vypraného prádla v miestnosti kde spím, odparovačmi na radiátore, aj ultrazvukovým zvlhčovačom vzduchu, ale efekt nebol taký, ako by som potrebovala. Ak sa mi podarí túto zimu vymyslieť niečo lepšie, dám vám vedieť...  alebo dajte vedieť vy mne :-)