Na tomto blogu nájdete informácie o autoimunitnom reumatickom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, prípadne Sicca syndróm (sicca = suchý), alebo sa používa skratka Sjs. Účelom blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. Zároveň nezaručujem odbornosť všetkých informácií, pretože nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré posúvam ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku...

17. 4. 2012

Skúste si písať denník

Nikdy som na to nebola, nebavilo ma to, až teraz v poslednom čase som zistila, že písanie denníku je vlastne dobrá vec.

Môj denník spočíva v zapisovaní údajov okolo choroby a všetkého, čo s tým súvisí. Zapisujem si lieky, aké práve užívam, stručný jedálniček, počasie, stručný prehľad činností, prípadne nejaké výrazné stresové situácie, kedy vstanem a kedy idem spať... a hlavne v skratke zhrniem môj stav - ako som sa v ten deň cítila, aké boli problémy - či už s trávením, bolesti, prípadné teploty, miera únavy, kvalita spánku atď. Zvyknem si k tomu sadnúť večer, tesne pred spaním. Píšem to všetko veľmi stručne v bodoch, nič komplikované.

Toto zapisovanie mi pomáha odsledovať si ako účinkujú, resp. škodia jednotlivé lieky, ako reagujem na jednotlivé potraviny, na námahu, na počasie, na stres... Keď treba, môžem sa k týmto informáciám spätne vrátiť, ale väčšinou sa ani vracať nemusím. Stačí mi, že si to každý večer takto spíšem, čím si utriedim myšlienky v hlave, a tým pádom mi to už čiastočne zostane v pamäti. Vďaka tomu mám lepšiu predstavu o liečbe a svojom stave.

Pomáha mi to napríklad aj pri používaní očných kvapiek, lebo tie majú obmedzenú použiteľnosť a takto si ľahko skontrolujem, kedy som ich začala používať. Alebo si vďaka denníku lepšie odsledujem stravu, mám totiž problémy s trávením, so žalúdkom, s potravinovou alergiou. A je to samozrejme aj motivácia k pozitívnym krokom - keď vďaka denníku vidím, že mi niečo pomáha. Keď zistím, že mi pomáha konkrétna úprava stravy alebo zmena denného režimu, každodenné cvičenie... tak sa viac snažím v tom vytrvať.

Ešte by som k tomu doplnila, že pre zjednodušenie opisu svojho zdravotného stavu je fajn vymyslieť si nejakú stupnicu. Ja napr. používam pri hodnotení bolesti alebo intenzity únavy takúto stupnicu:
  • mierna
  • mierna +
  • stred
  • stred +
  • veľká
  • max
Túto stupnicu som si vymyslela sama na základe toho, ako ja vnímam bolesť a únavu a ako ju dokážem rozlišovať/ohodnotiť. Vy si môžete vymyslieť vlastnú stupnicu, použiť výrazy, ktoré vám najlepšie vyhovujú a tak isto si môžete určiť počet stupňov, aký vy dokážete pri bolesti alebo únave rozoznať. Používanie stupnice mi dosť zjednodušuje hodnotenie a vnímanie mojich zdravotných problémov, vyskúšajte to, možno to pomôže aj vám.

Osvedčil sa mi ešte aj iný denník, resp. len taký malý zápisník pracovne nazvaný Liekovník. Doňho si píšem údaje o kvapkách do očí, o sprejoch a mastičkách do nosa, balzamoch na pery, niektorých tabletkách... Je to tiež veľmi dobrá vec, obzvlášť ak máte problém nájsť tie správne produkty na zvlhčovanie očí, nosa, pier... Ja s tým mám dosť problém, väčšina kvapiek alebo sprejov mi dráždi sliznice a viac škodí ako pomáha. Nikto vám dopredu nepovie, čo bude pre vás to najlepšie, hľadanie tých správnych prípravkou je len otázkou pokusu a omylu. Preto nie je na zahodenie, ak si poznačíte názov prípravku, účinnú látku, konzervant, prípadne obsah a cenu, a samozrejme krátku poznámku o tom, či vám prípravok pomohol a do akej miery alebo či skôr uškodil. Týmto spôsobom som si napríklad odsledovala, ktorá účinná látka v umelých slzách mi najviac pomáha a ktorá škodí, ktorý konzervant mi nerobí dobre atď...

Ak patríte k tým šťastným, ktorí môžu použiť čokoľvek bez problémov, tak vám takýto zápisník bude zbytočný. Ale ak máte problém nájsť účinné kvapky do očí, alebo sprej do nosa, ak máte citlivé sliznice alebo sa trápite s hľadaním tabletiek, pretože vaše trávenie je príliš "vyberavé", tak sa trochu toho písania oplatí...