...život so Sjögrenom je ako cesta púšťou. Ak chcete niečo vypestovať vo vyprahnutej zemi, musíte sa o ňu starať oveľa viac ako o bežnú zem a musíte ju poriadne zavlažovať. No zem okamžite vysychá a preto musíte zavlažovať a pomáhať jej stále znova a znova a znova a zno... Vyžaduje si to nekonečnú vytrvalosť a neustály boj, no napriek tomu to nikdy nevzdávajte, často práve v tých najťažších podmienkach vedia vyrásť tie najkrajšie kvety... (J.Čížová)

Na tomto blogu nájdete predovšetkým informácie o autoimunitnom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, alebo tiež Sicca syndróm (sicca = suchý), prípadne sa používa len skratka Sjs. Nájdete tu aj zopár informácií o ochorení CFS (Chronický únavový syndróm), o osteoporóze a ďalších...

Účelom tohoto blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. A tiež nezaručujem odbornosť všetkých informácií, lebo nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré chcem posunúť ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku. Akékoľvek pripomienky, postrehy, návrhy, otázky môžete písať sem:



zobraziť môj profil (kontakt)

18. 3. 2015

Pár slov o mlieku

Dnes by som sa chcela tak okrajovo dotknúť mlieka. Okrajovo preto, lebo na internete nájdete hromadu informácií o mlieku, laktóze a kazeíne. Takže nebudem zachádzať do detailov, ale napíšem len základné dôležité veci.

Spomeniem najskôr dva základné problémy: neschopnosť (alebo znížená schopnosť) spracovať laktózu, číže mliečny cukor a alergiu na kazeín, čiže bielkovinu kravského mlieka. 

V prípade laktózovej intolerancie je problém v tom, že tenké črevo produkuje málo alebo vôbec žiadny enzým laktázu na štiepenie mliečneho cukru laktózy. Doplním, že u väčšiny dospelej populácie vekom klesá množstvo laktázy, takže to nie až taký neobyčajný zriedkavý problém. Dá sa riešiť konzumovaním bezlaktózových mliečnych výrokov (nájdete bežne v supermarketoch) alebo dopĺňaním enzýmu laktáza v tabletkách (tiež nájdete bežne v lekárňach alebo napr. v DM-drogérii...). Viac o laktóze a laktáze sa dočítate na stránke www.laktoza.sk

Alergia na mliečnu bielkovinu kazeín je už silnejšia "káva". Ide tu o alergickú reakciu (reakciu imunitného systému) na kravské mlieko. V tomto prípade treba kravské mlieko vylúčiť z jedálnička úplne (mlieko, syry, jogurty, smotana, zmrzlina...) a samozrejme aj všetky výrobky ktoré mlieko obsahujú (čokoláda, rôzne sladkosti, ale aj kopa ďalších výrobkov, kde by ste mlieko nečakali - vždy treba čítať zloženie). Alergická reakcia totiž môže byť od slabej, miernej až po život ohrozujúcu. Tu nepomôžu ani bezlaktózové výrobky ani žiaden enzým v tabletkách. Pri alergii na kazeín môžete skúsiť konzumovať kozie alebo ovčie mlieko a výrobky z nich, ale nie každému to vyhovuje. Tieto mliečne bielkoviny sú dosť podobné kravskej a niektorí alergici na kravské mlieko reagujú rovnako aj na kozie a ovčie. Viac o alergii na mlieko nájdete napr. tu: www.choredieta.sk

Okrem predchádzajúcich dvoch problémov sa môže jednať aj o ďalšie záležitosti ako intolerancia mlieka, kedy sa nepreukáže znížené množstvo enzýmu laktáza ani alergia na bielkovinu kravského mlieka kazeín a napriek tomu je človeku po skonzumovaní mlieka zle. V tomto prípade je potrebné tiež vyradiť mlieko z jedálnička, ale nie je to zase tak prísna záležitosť ako u alergie a po čase človek môže znova skúsiť zaradiť mliečne výrobky naspäť do stravy. Prípadne mu môžu vyhovovať len niektoré mliečne produkty a iné zase nie, môže to byť závislé aj od frekvencie a množstva ich konzumácie. Je to viac menej na vlastnom pozorovaní reakcií svojho tela. 
Niekomu môže mlieko robiť problém z dôvodu histamínovej intolerancie, kedy vadia hlavne zrejúce a fermentované mliečne výrobky (zrejúce syry, jogurt...) ale popri tom zvyknú vadiť aj rôzne iné veci ako naor. kvasnice a všetky kvasené, fermentované výrobky, spracované mäso (konzervy, párky, salámy, klobásy...), rajčiny, špenát, jahody atď...  Viac o histamínovej intolerancii tu: www.histaminovakasulka.com
Mlieko môže robiť problém aj pri celiakii alebo intolerancii lepku. V tomto prípade býva neznášanlivosť mlieka väčšinou dočasná a po regenerácii tenkého čreva sa môže opäť zaradiť do jedálnička. Väčšinou sa odporúča vydržať bez mlieka aspoň pól roka až rok po nasadení bezlepkovej diéty a až potom ho skúšať opäť zaradiť do stravy. 
Prípadne môže niekomu mlieko vadiť z toho dôvodu, že vraj zahlieňuje. Aj keď na toto zatiaľ neexitujú žiadne vedecké podklady, iba dohady ľudí, ktoré ale pretrvávajú už niekoľko generácií.

Ak máte podozrenie, že vám mlieko škodí, skúste vyšetrenie u alergológa (testy na alergiu alebo histamínovú intoleranciu) alebo u gastroenterológa (testy na intoleranciu laktózy). Ak sú tieto v poriadku, tak sa najpravdepodobnejšie jedná o intoleranciu mlieka a bude už na vás, aby ste si odpozorovali, ktoré mliečne produkty vám robia problém a v akom množstve a podľa toho si upravili jedálniček.

Tento článok berte len informatívne a v prípade problémov s mliekom sa radšej obráťte na odborníka. Nie som lekár a ani nemám dostatok času naštudovať si tieto veci ozaj dopodrobna. Uvádzam tu len taký letecký prehľad a bola by som nerada, ak by niekto skolaboval v dôsledku tlačovej chyby ;-)  

Ja mám histamínovú intoleranciu a intoleranciu mlieka ako takého. Takže moja strava je úplne bez mliečnych výrobkov (až na občasnú mliečnu čokoládu, po ktorej mi je vždy ťažko, ale keď musíš tak musíš...). Zozačiatku môže byť človek mierne dezorientovaný a možno nešťastný z vyradenia mliečnych výrobkov zo stravy, ale po chvíli si zvykne. Na trhu je dnes pomerne veľa rôznych náhražiek mlieka a mliečnych výrobkov. Mlieko alebo smotanu, syr či jogurt môžete zohnať v rastlinných podobách ako napr. ryžové "mliečne" výrobky, pohánkové, ovsené (pozor na lepok), mandľové, sójové, kokosové... Ale koniec koncov, dá sa existovať aj úplne bez mliečnych vecí. Ja nepoužívam ani tie náhražky, pretože často obsahujú zase iné veci a konzervanty, ktoré mi škodia z hľadiska histamínovej intolerancie. Do koláčov, palaciniek alebo do chleba, pečiva používam namiesto mlieka sýtenú minerálku a omáčky k mäsu jednoducho nerobím, zvykla som si a nechýbajú mi. Puding varím vo vode alebo v ovocnej šťave, aj raňajkové kaše varím vo vode namiesto mlieka, namiesto jogurtov jedávam detské presnidávky...  

Mlieko a mliečne výrobky sa často doporučujú ako zdroj vápnika, ale vápnik nájdete aj v kope iných potravín, napríklad v takom maku je ho oveľa viac ako v mlieku. Obsah vápnika v potravinách si môžete pozrieť napríklad tu: www.osteoporoza.sk