Na tomto blogu nájdete informácie o autoimunitnom reumatickom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, prípadne Sicca syndróm (sicca = suchý), alebo sa používa skratka Sjs. Účelom blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. Zároveň nezaručujem odbornosť všetkých informácií, pretože nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré posúvam ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku...

14. 1. 2022

Probiotiká

Sjögrenov syndróm má mnoho prejavov v rôznych častiach organizmu. Je to ochorenie autoimunitné a okrem iného postihuje aj tráviacu sústavu. Preto je fajn pomôcť si aspoň trochu užívaním probiotík - jednak kvôli samotnému zlepšeniu trávenia a tiež preto, že veľká časť imunitných buniek sa nachádza práve v črevách. Užívanie probiotík mi doporučil môj reumatológ aj gastroenterológ. Neviem vám teraz napísať k tomu viac odborných faktov, ale chcem vás aspoň povzbudiť, aby ste si skúsili dohľadať informácie aj v tomto smere. A pripájam moju osobnú skúsenosť.

Ja osobne už zhruba rok pravidelne užívam probiotiká a minimálne moje trávenie sa citeľne zlepšilo, zmenšili sa bolesti v črevách a obmedzili sa hnačky. Zároveň si môžem pri užívaní probiotík dovoliť trošku uvoľniť moju prísnu diétu. Vyradenie lepku dodržiavam aj naďalej poctivo, lebo tam som si už vyskúšala, že porušovanie diéty prináša veľké problémy (nie len v trávení). Obzvlášť, ak máte diagnostikovanú celiakiu, tak sa s lepkom radšej nezahrávajte. Ale aspoň čo sa týka histamínovej intolerancie (HIT), fruktózy a celkovo FODMAP, tam si môžem v strave dovoliť viac, ako pred liečbou probiotikami.

K histamínovej intolerancii treba ešte doplniť dôležitú informáciu, že nie je jedno, aké probiotiká si vyberiete. Niektoré probiotické kmene dokážu zlepšiť trávenie a potlačiť tvorbu nadmerného histamínu a niektoré práve naopak. Viac informácií k probiotikám pri HIT si môžete prečítať napr. na českej stránke aspoonofhistamine.com (pomocou lupy vyhľadajte výraz "probiotiká").

Ja osobne som nakoniec zvolila probiotiká, ktoré mali najviac pozitívnych hodnotení od samotných pacientov s HIT: Probio-fix INUM. Nepatria k najlacnejším, ale musím povedať, že mi naozaj pomáhajú. Nájdete ich aj v kamenných lekárňach, no veľmi často bývajú lacnejšie pri kúpe cez internet.

Naposledy som ich videla napr. v internetovej lekárni BENU. Nájdete tam aj sekciu článkov o zdraví, kde si môžete prečítať zopár základných informácií o rôznych zdravotných problémoch. Okrem iného aj stručný článok o reume a o možnosti nakontaktovať sa na našu pacientsku organizáciu LPRe SR, za čo veľmi pekne ďakujeme. Môžete tu využiť tiež online poradňu, ak budete potrebovať nejaké bližšie informácie k liekom a zdá sa, že odpovede na dotazy prichádzajú pomerne rýchlo. Nikdy nezabúdajte na to, že účinky jednotlivých liekov sa môžu vzájomne ovplyvňovať. Ako reumatici možno beriete zopár pravidelných liekov na predpis (možno lieky od bolesti, možno antimalariká, kortikoidy, cytostatiká alebo boilogickú liečbu...), preto je dobré pýtať sa na doplnkové lieky svojho lekára alebo aspoň lekárnika.